Monday 5 December 2011

++apa itu cloth diaper @ CD++

apa tu cloth diaper @ CD? erm..macam saya dulu, mula2 dengar CD@ cloth diaper, ternganga2 saya..ingatkan VCD ke DVD ker hehhehe...tapi bila dah dapat taw yang CD ni adalah alternatif lain untuk ibu2 guna untuk baby2 saya mula ambil tau pasal nih;)

lampin pakai buang @ DD (disposable diaper) adalah lampin bayi yang selalu kita guna tuh.ala, yang macam2 brand tuh...ade PAM***,HUGG***,HEY****, ar..macam2 ade...sekali beli mesti nak beli yang banyak2 keping kan?mau2 paling banyak sampai 70-80 keping kan?tapi berapa lama bertahan untuk berpuluh-puluh kepingan lampin tu??rasanye xlamakan?kadang2 baru je tukar lampin, tup2 si baby da buat baja...;p 
dengan lampin kain moden (CD), banyak mana pun baja yang bayi anda buat dah xjadi masalah lagi..just cuci n jemur! YANG PALING PENTING,BOLEH PAKAI SEMULA BERKALI-KALI SAMPAI LAH CD TU ROSAK! dannn..CD tu bkn boleh rosak dengan senang...CD tu tahan lasak tau...minimum 3 tahun la untuk die rosak..pulak tu, CD ni fit untuk semua saiz baby, ia boleh di laras mengikut saiz baby anda sehingga baby anda mencapai berat 13kg!

bagi ibu2 yang memikirkan kesan jangkamasa panjang,ia boleh membantu dalam mengurangkan pencemaran alam sekitar, kesihatan bayi lebih terjamin kerana tidak terdedah kepada bahan kimia yang terkandung dalam lampin pakai buang dan bayi anda kelihatan comel bila dipakaikan dengan CD dengan pilihan dalam pelbagai CORAK,WARNA & SAIZ

Senang tak dipakai? Senang sahaja. Masukkan insert dalam poket (untuk CD berpoket) dan pakaikan CD tersebut pada bayi..sama macam kita pakai lampin pakai buang...Boleh terus pakaikan pada baby!as simple as ABC;)






ibu2 juga boleh menjimatkan kewangan ibu2 sehingga berjimat sehingga RM4599 taw apabila menggunakan CD nih. xpercaya? let's do some calculation with me.

 Jika kita guna cloth diaper yang harganya RM25 per set  dan kita perlukan sekurang-kurangnya 12 set, kosnya hanya RM300 dan tahan sehingga 3 tahun.

compared to using  Disposable Diaper  (lampin pakai buang) yang harganya RM0.60 sekeping dan kita gunakan 7 keping satu hari iaitu bersamaan RM4.20 sehari. RM4.20 X 365 hari = RM1533 setahun yang akan kita belanjakan. 
Manakala untuk tempoh 3 tahun, RM1533 X 3 = RM4599 yang akan kita belanjakan. 3 tahun ni adalah purata masa bayi anda boleh pergi ke tandas sendiri. 

 adik-adiknya boleh mewarisi cloth diaper ni..tak perlu beli cloth diaper yang baru untuk adik-adiknya

so, you will decide,which one do you prefer? 

Cuma, perlu kumpulkan wang dan selepas tu tak perlu lagi beli pampers tiap-tiap bulan...best kan !

No comments:

Post a Comment